ŠTA SE KRIJE IZA „ HOĆU DA SE DOVEDEM U RED“

Poslovica kaže: „Jedna lasta ne čini proleće“. Čini mi se da ih , na žalost, sve manje ima, ali u današnje vreme nisu samo one vesnici proleća, već i more reklama o čudotvornim napicima, pilulama i preparatima za mršavljenje, te moćnih aparata i čudotvornih dijeta. Što je bliže leto i rešenja su sve „brža“ , „ moćnija“ i „ efikasnija“.

Brzinska priprema za ovaj poduhvat „Idem na more“, koji je broj jedan na spisku ciljeva zašto uopšte i vežbati, je ludost koja vas može koštati skuplje nego što mislite, jer može dovesti do poremećaja funkcija organizma.

Piše: Nataša Andrevski, fitness  trener i menadžer Fieste

 

 

I pre nego sto kažem nešto više o tome, da pomenem da su pripreme neposredno pred more samo po sebi paničan cilj, a da ne pominjemo mogućnost uspeha koji je ravan dobitku na lotou.

Scenario 1

Pretpostavka da je vaše telo i vaš um izdržalo „instant“ fitnes deonicu, odlazite skoro pa zadovoljni na more, gde u narednih deset dana nagrađujete vaš um i telo  blagodetima hrane i preko potrebnog odmora sa parolom „Uspela sam“.

Scenario 2

Vaš um i vaše telo nisu izdržali predviđenu „instant“ fitnes deonicu i nezadovoljni odlazite na more, gde u narednih deset dana nagrađujete vaš um i telo  blagodetima hrane i preko potrebnog odmora pod parolom „Jednom se živi“ i „ Šta me briga, na moru sam“.

 Rezultat scenarija 1 i scenarija 2 je taj da se vraćate kuci sa 2-3kg „prtljaga“ (čitaj masnih naslaga) više. Tri letovanja u naredne tri godine i eto ti 10kg viška. Zašto je to tako?

U čemu se ogleda vaš gubitak kilograma?

Brzinska priprema za ovaj cilj  ili kako samo je nazvali „instant“ fitnes deonicom, dovodi do toga da zapravo niste ništa smršali. Izgubili koji kg verovatno jeste ali ne kilograme sala. Vaš gubitak kilograma se ogleda u ispražnjenim masnim ćelijama, ispražnjenim glikogenom u mišićima, odnosno izgubljenom vodom

 

Šokirali ste vaše telo i vaš um, nudeći mu razne zabrane u vidu hrane koja mu je do juče pružala utehu i sigurnost, a telo pod ovakvim i ovolikim šokom nije stiglo da ukapira šta želite od njega,  te je u toj fazi šoka taložilo više energije a to znači više masti u telu kako bi bilo spremno za naredni šok iliti vašu ludost zvanu „hoću da se dovedem u red“ za more, venčanje, novu haljinu, u inat bivšem

 

Vratili ste se sa mora a akumuliranu energiju ne trošite i sve ste gojazniji, frustrraniji, depresivniji, nesigurniji u sebe i svoje poduhvate, holesterol raste, javlja se aritmija, dijabetes i lagano i neprimetno klizite u začaran krug.

Koji osećaj vam  hrana pruža?

U  ovoj priči ima pobednika, retkih ali ima, kao što ima i dobitnika sedmice na lotu, koji su fanatično  prebacili na drugu stranu.

Preći na drugu stranu (ne mislim na loto) je stav u glavi i vaš lični izbor. Svaka medalja ima dve strane.

Nekada u ovakvim poduhvatima prelaska na drugu stranu, glava ne izdrži. To je onaj pomenuti stav u glavi na šta utiče lični osećaj nezadovoljstva (usamljenosti) jer osećaj koji hrana pruža uglavnom je najbolji prijatelj i beg od problema a da to ili ne priznajete ili toga niste svesni što mu dođe na isto jer isti rezultat daju. Elem, ofrkestite se.

 

Zaključak

Rešenje je vrlo jednostavno, potrebno je malo priznanja i malo srčanosti  te vaš  cilj „hoću da se dovedem u red“ može da bude zauvek, spremni uvek i za sve prilike i neprilike ako zatreba.

Bez tenzije, bez panike, što bi se reklo na miru i natenane jer verovali ili ne (proverite svakako) manje vremena je potrebno da se izgubi višak sala nego dodavanje istog. Na tom putu trening postane uživanje a ne obaveza a ishrana postepeno jačanje karaktera, o blagodetima ovoga znate već dosta.

 

Da, da, jasno, mora da se nekada i malo upregne i malo pritegne a uz njih neminovno ide i opuštanje, osveženje, sitne nagrade. Telo se postepeno prilagođava, kao i vaš um. Telo počinje da  kapira šta tražite od njega te „ otpušta“ akumuliranu energiju odnosno višak sala jer se prebacuje na režim „potrošača“. Ovaj način pravi dugotrajnu sreću i radost u vama, a i odraz u ogledalu će vam jasno potvriditi da se doneli pravu odluku.

Da napomenem ili podsetim-samo je do vaše lične odluke!

Reference

Promoting Healthy Eating in Adults: An Evalution of Peasure-Oriented versus Health-Oriented Message.Current Developments in Nutrition, Volume 3, Issue 5, May 2019, nzz012, https://doi.org/10.1093/cdn/nzz012

The Influence of Aerobic Training on the Biochemical and Physical Parameters of Obese Women. http://casopisi.junis.ni.ac.rs/index.php/FUPhysEdSport/index

 

 

Leave a Comment

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.